"Plastiek!"

28 oktober 2012 - Kathmandu, Nepal

Ik heb nog steeds een beetje een weeïg gevoel in mijn maag. En dat komt niet alleen door het afscheid van Ivor, gisteren... De afgelopen anderhalve week hebben we heel wat uurtjes in de bus gezeten. Een lokale bus welteverstaan. Dat wil zeggen: prachtig geverfd, in allerlei kleuren, met plek voor zo'n 32 personen. Maar waar met gemak het dubbele aantal in (en op) blijkt te gaan...

Na onze trekking wilden we heel graag naar Lumbini, de geboorteplaats van Boedhha, in het uiterste puntje van Nepal (op de grens met India). En omdat daar geen bussen voor toeristen heen gaan, besloten we - net zoals Nepalezen -  een 'gewone'  bus te nemen. We wilden immers iets van het 'echte' Nepal zien, toch? Wel besloten we een tussenstop te maken in Tansen, ongeveer 120 kilometer vanaf Pokhara (waar we de trekking eindigden). Dus gingen we 's ochtends vroeg naar het 'busstation'. Lees: een tafeltje voor een klein winkeltje (in wc-papier, koekjes, sigaretten en shampoo) waar ze óók kaartjes verkopen en de bussen langs de stoeprand staan. Behendig gooiden ze onze bagage op het dak en terwijl ik stond te betalen (Ivor was al ingestapt)... reed de bus weg! Zo begon - met een klein sprintje - het vervolg van onze reis. Onderweg bleek het (in onze ogen asociale) gedrag van de buschauffeur overigens heel normaal: om de paar honderd meter remde hij af en 'sprongen' er wat nieuwe mensen in. Al dan niet met geiten en kippen... Ruim zes (!!) uur lang was het enige dat we konden verstaan: "plastiek, plastiek!" Dan kwam de 'busboy' (die de mensen naar binnen hengelt en regelt dat je je bagage weer terugkrijgt) aangerend met een plastic zakje... waarin vervolgens zonder enige gêne werd overgegeven. Anderen schoven gewoon even het raampje open en staken doodleuk hun hoofd naar buiten... Ook dat bleek de normaalste zaak van de wereld. Hún wereld, want wij werden met het uur stiller. En bleker. Lang leve Primatour... En het OV. Ik zal écht nooit meer klagen...

Helaas kregen we dezelfde dag ook slecht nieuws over de gezondheid van Ivors vader: hij bleek na wekenlang kwakkelen wederom hoge koorts te hebben en werd direct opgenomen in het ziekenhuis. Dat, in combinatie met nog (minstens) zo'n lange dag in het vooruitzicht - waarbij we naar een wel héél afgelegen deel van Nepal zouden gaan - deed ons besluiten om naar Chitwan te reizen; dit Nationale Park ligt op de route naar Kathmandu en wilden we eigenlijk op de terugweg bezoeken. Drie dagen lang hebben we genoten van wéér een ander stukje van dit veelzijdige land: een prachtig natuurgebied, waar we olifanten, apen en neushoorns zagen, en - tijdens het kanooën - zelfs een krokodil.

En van de dieren weer naar de drukte... De dagen daarna zijn we wederom in en om Kathmandu geweest. Ook daar werd mijn maag op de proef gesteld: bij Pashupatinath - één van de belangrijkste hindoeïstische heiligdommen, waar de hindoegod Shiva wordt geëerd - woonden we rituele lijkverbranding bij. In het tempelcomplex aan de heilige Bagmati-rivier staat een aantal platforms (een soort altaren) waarop mensen worden gecremeerd. In het openbaar dus. De (hout)resten en as worden vervolgens in de rivier gegooid. Dagelijks nemen gelovigen in datzelfde water een ritueel reinigingsbad. Toen wij er waren speelden er ook kinderen in, en zaten mensen er zelfs hun pannen te wassen... Vanaf de overkant - zo'n tien meter - kun je de ceremonie bijwonen. Heel onwerkelijk, temeer omdat er nauwelijks sprake was van (zichtbare) emotie bij de nabestaanden. Wederom kwam de (heuse) afritsbroek van mijn moeder goed van pas: we hebben de pijpen ervan namelijk gebruikt als mondkapje, tegen de rook... Toen we de tempel - enigszins ontdaan - verlieten, bleek er bij de uitgang een bejaardentehuis te zitten. Ouderen brengen er hun laatste dagen dus letterlijk voor de deur van 'het crematorium' door...

Onze laatste dagen (samen hier, althans) zijn we naar Budhanilkantha gegaan, een buitenwijk' van Kathmandu. Daar hebben we (voor het eerst!) 'gewoon' even in de zon gelegen en een goed boek gelezen. Aan een zwembad! Daar hebben we uiteindelijk ook afscheid genomen: het zal geen verrassing zijn dat dat ons beiden - na drie intensieve weken met zoveel indrukken en onvergetelijke ervaringen - zwaar viel. Wederom een momentje dat mijn (toch al beproefde) maag niet ten goede kwam... Vanaf morgen heb ik echter voldoende afleiding, want dan gaat 'het echte leven' beginnen en start ik bij Mitrata. Spannend, maar ik heb er zin in...

Nomaals bedankt voor alle leuke, lieve, grappige en bemoedigende woorden: dat doet goed! Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs, Judith

1. Belinda:
    28 oktober 2012
    Daarom neem ik altijd de luxe bus, hahaha. En wat denk je dan van dat constante geboer om je heen, hahaha
  2. Michel:
    28 oktober 2012
    Juuuud, heel veel succes de komende tijd in je 'eentje' jij gaat die kinderen en jezelf daar nog een onwijs leuke tijd bezorgen.
    Ik zal met echte koffie klaar staan op Schiphol ;)

groetjes,

Michel
  3. Cor:
    28 oktober 2012
    Hee Juudje.... Jeeeee wat zit jij in een andere wereld zeg !!!! en wij hier maar klagen... Fijn dat je zulke mooie weken samen hebt gehad. Wens je suc6 met 'het echte leven' daar.
  4. Chantal:
    28 oktober 2012
    Dat je lekker persberichten schrijft, wist ik al. Maar je eigen ervaringen breng je ook niet onverdienstelijk onder woorden, Juudje! Leuk om te lezen. X
  5. Mieke:
    29 oktober 2012
    Jahoe, weer een verhaal van Juud. Wat een feest en zo leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Bijna niet voor te stellen in wat voor wereld jij daar zit. Heel veel succes met al die kids. En ik weet zeker dat je met de liefde en aandacht die jij ze geeft, je er een hele hoop voor terugkrijgt. Genieten maar. Liefs x
  6. David en Anita:
    29 oktober 2012
    Lieve Juud, wat kan je toch leuk schrijven. Zou je eigenlijk je werk van moeten maken ;-)
    Zelfs de vervelendste momenten weet je komisch te beschrijven!
    Hele gave foto's en indrukwekkende belevenissen!
    We missen je en mailen/bellen/appen snel!

Heel veel succes met het werk!
    Dikke kus!
  7. Corrie Schrier:
    30 oktober 2012
    Hoi Judith, Heel spannend allemaal en wat zal er veel op je afkomen. Ik hoop dat je genoeg ruimte vind om ervan te genieten. Het zal zeker emotioneel veel doen. Heel veel sterkte voor de komende weken. Wij gaan 11 dagen naar Israel hebben we reuze zin in. Daarna ga ik je een keer proberen te bellen, heb dat zondag ook geprobeerd maar dat lukte niet. Heel veel succes hoor, dikke kus van ons beiden!
  8. Martin Massa:
    Hoi globetrotter,

Wauw, dat was het eerste wat ik dacht toen je vertelde dat je naar Nepal zou gaan. Wauw... is wat ik denk als ik je verhalen lees. Ik denk dat je je niet realiseert dat je een inspiratiebron bent voor mensen. Voor mij in elk geval. Dit is misschien wel de reis van je leven. Geniet en leer.

Martin
  9. Harry en Nelleke:
    30 oktober 2012
    hé lieverd, nóóít meer zeuren over afritsbroeken :) !!!! En het is maar goed dat we sommige dingen pas achteraf horen.....leuk verhaal weer, we kijken vol verwachting uit naar je eerste werkervaringen! We hebben Ivor al gesproken, hij komt snel langs, zijn ook erg benieuwd naar zijn verhalen én de foto's. Veel plezier en geniet van alle bijzondere, nieuwe dingen! xxx pampa
  10. Eva:
    1 november 2012
    Wat kun jij goed schrijven!!! Eén groot avontuur, na deze reis kun je alles aan, das wel duidelijk! En wat hebben we het hier toch goed eigenlijk... Ook voor jullie samen een onvergetelijke reis, waarin je elkaar nog beter leert kennen.. (uiteraard alleen de goede karakter eigenschappen he, hahaha!)
    Op FB zag ik al weer prachtige foto's voorbij komen van de kinderen dus ik gok dat je je draai al weer gevonden hebt. Niet verrassend voor iemand met zo'n enorm aanpassingsvermogen, daadkracht en zo veel liefde in zich!! Geniet er van meid! En blijf vooral schrijven :-)
  11. Marianne:
    1 november 2012
    Hoi Judith. Wat schrijf jij ontzettend leuk en wat een verhalen nu al. Je kan er na afloop een boek over schrijven. Wij wensen je alle goeds en heeeeel veel plezier en uithoudingsvermogen, want ik dank dat je dat ook wel nodig zal hebben. Judith groetjes ook namens hans en we blijven je volgen. HaMa
  12. Sylvia:
    1 november 2012
    Hey meis, wat is het toch iedere keer weer genieten van je schrijfkunst! Een leuk, bijzonder, ontroerend en bovenal indrukwekkend verslag zorgt ervoor dat ik me bijna je reisgenoot voel..... ;-) Maak er de komende tijd een super tijd van en geniet volop van alles wat komen gaat!
    Ik kijk uit naar de volgende verslagen.

Veel liefs van allemaal en dikke kus van de kinderen!!

Kuzzzz
  13. Ria snijder:
    2 november 2012
    Hoi Judith, ja ook ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig naar al je avonturen. Heb genoten van je verhalen tot nu toe en de foto's. Wat geven die een land weer met zijn contrasten.
    Veel succes in de huizen waar je gaat werken. Maar vooral ook succes met je emotionele barometer. Lieve groet, Ria Snijder.
  14. Danielle:
    2 november 2012
    Knuf!
  15. WJ:
    4 november 2012
    En dan te bedenken dat er gezegd wordt, als je emigreert of langere tijd in het buitenland verblijft : "het enige dat je mist is de HEMA"! Nou.......zou het een beetje meer zijn? Wat een schril contrast met ons leven hier. Petje af voor je moed om dit avontuur aan te durven! We blijven je volgen.